admin
ارسالها: | 19 |
عضویت: | 9 /10 /1391 |
تشکر کرده: | 1 |
|
فیسبوک و هرآنچه كه درباره FaceBook بايد بدانيم!!
[تصویر: 95733_361.png]
به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، فیسبوک نام شبکهای اجتماعی است که بیشک اکثر کاربران اینترنت حداقل با نام آن آشنا هستند. اهمیت و کارایی این شبکه اجتماعی در گرد هم آوردن افراد و نیز به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاملاً مشخص است. به همین خاطر شاید بهتر باشد تا این شبکه اجتماعی، مؤسس آن، و برخی مسائل پشت پرده آن را بهتر بشناسیم.
بر اساس تازهترین گزارش وبسایت اونیون، مارک زوکربرگ ملقب به «ارباب» یکی از عوامل سیا و مدیر «برنامه فیسبوک» سیا معرفی شده است. این گزارش همچنین موید آن است که سازمان جاسوسی آمریکا به خاطر کار فوقالعاده زوکربرگ در پیادهسازی برنامه فیسبوک، به وی مدال تقدیر اعطا کرده است.
حال با توجه به برخی مدارک موجود این سوال پیش میآید که آیا زوکربرگ مؤسس و گرداننده اصلی فیسبوک است یا اشخاص دیگری؟ اگر وی واقعاً پایهگذار فیسبوک است چگونه توانسته است دست به تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی آن هم در سطح جهانی بزند؟ و اینکه به طور کلی فیسبوک چیست؟ در زیر جزئیات بیشتری در مورد زوکربرگ، فیسبوک، و نیز چگونگی پیدایش ایده اصلی انجام چنین کاری ارائه میشود.
[تصویر: 95747_196.jpg]
مشخصات مارک زوکربرگ
مارک زوکربرگ در 14 می 1984 (24 شهریور 1363) در نیویورک به دنیا آمد. هرچند وی در یک خانواده یهودی بزرگ شده است، اما او خود را یک «ملحد» و فردی که به خدا هیچگونه اعتقادی ندارد معرفی میکند. پدر وی شخصی به نام ادوارد است که به او در نوجوانی برنامهنویسی را آموزش داد.
[تصویر: 95749_575.jpg]
زوکربرگ در دانشگاه هاروارد در رشته علوم رایانهای و روانشناسی مشغول به تحصیل شد. گفته میشود که وی ابتدا در فوریه سال 2004 دست به ساخت فیسبوک در خوابگاه دانشجویی خود زد. این شبکه ابتدا برای استفاده دانشجویان هاروارد به وجود آمد تا آنها بتوانند اطلاعات آموزشی و دانشگاهی را بین خود به اشتراک بگذارند، اما سپس توسط هماتاقیهای وی با دیگر مؤسسات آموزشی آمریکا ارتباط داده شد و در نهایت نیز در سطح شبکه جهانی اینترنت بکار گرفته شد. از این رو، زوکربرگ به عنوان مؤسس وبگاه شبکه اجتماعی فیسبوک شناخته شده است.
وی در سال 2008 تبدیل به جوانترین میلیاردر جهان شد و در حال حاضر مدیر عامل شرکت فیسبوک میباشد. بر اساس گزارش وبگاه فوریس داراییهای وی تا مارس 2011 به 13.5 میلیارد دلار رسیده است. مجله تایم نیز او را در سال 2010 به عنوان شخصیت برتر سال برگزید.
[تصویر: 95748_411.jpg]
همکاری فیسبوک با سازمان سیا
با توجه به اظهار نظرات کارشناسان آمریکایی و نیز حتی مقامات سازمان جاسوسی آمریکا سیا، بیشک زوکربرگ آلت دست سازمانهای جاسوسی آمریکا قرار گرفته است تا به کمک وی آنها بتوانند دست به ایجاد نرمافزاری برای جمعآوری اطلاعات کاملاً شخصی و خصوصی افراد بزنند.
مؤسس ویکیلیکس جولین آسانژ اخیراً در مصاحبهای با راشاتودی، فیسبوک را «بزرگترین ماشین جاسوسیای که تا کنون اختراع شده است» نامید.
شبکه خبری «فکت زون» نیز به نقل از گزارش وزارت امنیت میهن آمریکا بیان میدارد که فیسبوک تقریباً جایگزین تمامی برنامههای جمعآوری اطلاعات سیا از زمان راهاندازی آن در سال 2004 شده است.
کریستوفر استارتینسکی معاون رییس سیا در این مورد گفته است: «برای سیا این [فیسبوک] کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست؛ چرا که در آن کاربران نگرشهای مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه اقدامات خود را قرار میدهند.»
خود مارک زوکربرگ در مورد فیسبوک این چنین گفته است: «فیسبوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل جمعیت است که تا کنون اختراع شده است».
به عقیده تحلیلگران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در فیسبوک و فعالیتهای این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب میشود تا سیا در هزینههای خود بتواند صرفهجویی کند. حتی تقویم و گاهنامه موجود در فیسبوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود میپردازند به سیا کمک میکند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند.
همچنین از آنجا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، اخیراً در آوریل سال 2011 فیسبوک بدون اطلاعرسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راهاندازی کرده است، یعنی فناوری و نرمافزار شناسایی و تشخیص چهره افراد.
بر اساس گزارش شبکه خبری «فکت زون»، با توجه به اهمیت ویژه این شبکه اجتماعی برای سازمانهای جاسوسی آمریکا، آنچه در حال حاضر باعث نگرانی سیا میشود این است که مردم دارند کم کم علاقه خود را نسبت به فیسبوک از دست میدهند و به شبکههای اجتماعی دیگری چون «وانبی» ساخت چین، روی میآورند.
گفتنی است که تاکنون بیش از نیم میلیارد نفر اطلاعات شخصی خود را به صورت رایگان در اختیار شرکت فیسبوک قرار دادهاند. 600 میلیون نفر از کاربران این شبکه اجتماعی را مردم کشورهای اروپای غربی تشکیل میدهند.
برخی مفاد استفاده از فیسبوک
نکته جالب دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، مفاد و قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی است که اکثر قریب به اتفاق کاربران به هنگام ایجاد حساب کاربری در فیسبوک بدون هیچگونه توجهی با جزئیات آن موافقت میکنند. اگر نگاهی به مفاد استفاده از فیسبوک و اطلاعاتی که شما برای این شبکه ارسال میکنید بیندازید، متوجه میشوید که تمامی حرکات و اعمال شما در محیط مجازی یعنی اینترنت و یا حتی واقعی، تحت کنترل و رصد میباشد.
http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/6/30/95751_116.jpg
--= برای دیدن تصویر در اندازه واقعی، کلیک کنید =--
ترجمه برخی از این مفاد در زیر آورده شده است:
ما همچنین انواع دیگری از اطلاعات را از شما دریافت میکنیم:
- هر بار که شما با فیسبوک تعامل برقرار میکنید اطلاعاتی را نیز درباره شما دریافت میکنیم، اطلاعاتی مانند زمان بازدید شما از پروفایل شخص دیگر، ارسال پیام به کسی، جستجوی برای یافتن دوست یا صفحهای، کلیک بر روی آگهیها، و یا خرید اعتبارهای مالی فیسبوک.
- هنگام ارسال چیزهایی مثل عکس یا فیلم به فیسبوک، ما اطلاعات مازاد مربوطه را نیز دریافت میکنیم، همانند ساعت، تاریخ، و مکانی که شما عکس یا فیلم مورد نظر را ارسال کردهاید.
-ما اطلاعاتی در مورد رایانه، تلفن همراه، یا دیگر وسایل ارتباطی با فیسبوک را دریافت میکنیم. این اطلاعات میتواند شامل آدرس آیپی شما، محل، نوع مرورگر مورد استفاده، یا صفحههای بازدیدشده توسط شما باشد. به عنوان مثال، ما میتوانیم محل جیپیاس شما را تعیین کرده و به شما بگوییم که آیا کسی از دوستان شما در آن حوالی است یا خیر.
- هرگاه شما به بازی، نرمافزار، یا وبگاهی که از پلتفرم فیسبوک استفاده میکند و یا سایتی که دارای ویژگی فیسبوک است (مانند پلاگین اجتماعی) مراجعه کنید، ما نیز اطلاعاتی در مورد آن دریافت میکنیم. این اطلاعات میتواند شامل اطلاعاتی از این جمله باشد: تاریخ و زمان بازدید شما از آن سایت، آدرس آن سایت، یا URLای که در آن قرار دارید، اطلاعات فنی در مورد آیپی آدرس، مرورگر، و سیستم عامل مورد استفاده شما، و در صورتی که در فیسبوک قرار داشته باشید، اطلاعات کاربری شما.
- گاهی اوقات، ما از شرکای تجاری، مصرفکنندگان و دیگر اشخاص ثالث اطلاعاتی را کسب میکنیم که به ما (یا آنها) یاری میکند تا دست به ارسال آگهیها، درک فعالیتهای آنلاین، و بهبود عملکرد فیسبوک بزنیم. به عنوان مثال، ممکن است آگهیدهندهای به ما بگوید که شما چه واکنشی را به آگهی موجود در فیسبوک یا سایت دیگر نشان دادهاید تا ما بتوانیم میزان تأثیرگذاری آن را اندازهگیری کرده و کیفیت آن را بهبود بخشیم.
-ما همچنین اطلاعاتی که شما قبلاً در مورد خود و دوستانتان ارائه کردهاید را یکجا جمعآوری میکنیم. برای مثال، ممکن است ما این اطلاعات را کنار هم گذاریم تا معلوم شود که ما باید کدام یک از دوستانتان را در News Feed شما قرار دهیم، و یا اینکه به شما پیشنهاد کنیم که برای تصاویر ارسالی خود چه برچسبی را در نظر بگیرید. ما از طریق جیپیاس اطلاعات شهر کنونی شما و نیز دیگر اطلاعات مکانیتان را که از شما داریم جمعآوری میکنیم تا به عنوان مثال به شما و دوستانتان در مورد افراد یا رویدادهای پیرامونتان اطلاعرسانی کنیم، یا مطالبی را به شما ارائه دهیم که ممکن است شما به آنها علاقه داشته باشید. همچنین به منظور ارائه آگهیهای مناسب شما، اطلاعاتتان را جمعآوری میکنیم.
شکایت از فیسبوک
تاکنون شکایات مختلفی از این شبکه اجتماعی شده است. در یکی از این شکایات، دولت پاکستان به نشانه اعتراض به اقدام یکی از کاربران آلمانی این شبکه در برپایی کمپینی با نام «روز همگانی تصویر کشیدن از محمد» سایت این شبکه را در کشور خود فیلتر کرد. در این کمپین توهینآمیز، مقدسات مسلمانان به سخره گرفته شد و از کاربران فیسبوک خواسته شد تا هر یک از دید خود تصویری برای پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) رسم کنند و آن را به اشتراک بگذارند. شرکتکنندگان در این کمپین، برای پیامبر اسلام تصاویر مختلفی، از اشیا گرفته تا انسان، ترسیم کردند. فیسبوک در پاسخ به این اعتراض، صفحه مربوط به این کمپین را تنها برای کشورها پاکستان و هند فیلتر کرد. در ادامه پس از گسترش اعتراضات مردم مسلمان به این صفحه فیسبوک، این شرکت ظاهرا مجبور شد تا آن را حذف کند.
[تصویر: 95746_609.jpg]
ایدهپردازان اولیه فیسبوک
البته بر اساس گزارش برنامه «60 دقیقه» شبکه سیبیاس آمریکا، نخستین کسانی که ایده تاسیس چنین شبکهای را دادند دو برادر دوقلو به نامهای تیلر و کامرون ویکلیووس بودند. به گفته آنها، ابتدا قرار بود مارک با آنها در انجام این پروژه همکاری کند، اما در طول کار وی به آنها خیانت کرده و این پروژه را به نام خود به ثبت رساند.
گذشته از اظهارات این دو برادر، آنچه مسلم است این است که حتی مارک زوکربرگ نیز به تنهایی نمیتوانست دست به تاسیس چنین شرکت و شبکهای آن هم در سطح جهانی بزند. هر کشور و حکومتی برای خود یک سری قواعد و قوانین خاصی دارد و اگر سیستم حاکم متوجه شود که شخصی یا گروهی در حال به مخاطره انداختن سیستم و ایجاد مشکلات امنیت ملی برای آن است، به صورت خودکار آن فرد یا شرکت را کنار زده و اجازه نمیدهد تا بتواند رشد کند، مگر اینکه آن فرد و یا گروه خواستهها و نیازهای سیستم را نیز لحاظ کند.
از طرف دیگر، آن چه هم اکنون بر همگان مبرهن است این است که نظام اقتصادی آمریکا بر پایه سرمایهگذاران یهودی برپا گشته و میچرخد. با توجه به این که مارک نیز در خانوادهای یهودی رشد کرده است، بیشک سازمانهای یهودی و نیز دولت آمریکا نیز در تاسیس چنین شبکه اجتماعی عظیمی نقش داشتهاند. با در نظر گرفتن اظهارات مقامات سیا مبنی بر اینکه این سازمان از اطلاعات ارزشمند و بیشماری که کاربران کشورهای مختلف به صورت رایگان در فیسبوک قرار میدهند نهایت استفاده را میبرد، کاملاً مشخص است که دولت و سازمانهای جاسوسی آمریکا در تاسیس، راهاندازی، و مدیریت این شبکه بزرگ اجتماعی نقش بسزایی داشته و دارند.
در نهایت میتوان گفت که هرچند تعامل با افراد آشنا و ناآشنا و اشتراکگذاری اطلاعات خود با آنها میتواند فوایدی هم داشته باشد، اما بیشک سوءاستفادههایی که از این اطلاعات خصوصی میتواند شود نیز بسیار زیاد است. به هر حال، تصمیم نهایی با خود شماست که به عنوان یک کاربر اینترنت به چه شکل و به چه نحوی از شبکههای اجتماعی چون فیسبوک، توییتر، وانبی، گوگل پلاس، مای اسپیس، و غیره استفاده کنید تا از اطلاعاتی که خود شما با دستان خودتان در اختیار دیگران گذاشتهاید سوءاستفاده نشود.
فيس بوك عامل خودپرستي و نارسايي رواني
[تصویر: 85312_605.jpg]
به گزارش مشرق، در خصوص عوارض استفاده زیاد از فیس بوک، سایت آمریکایی "مشبل" (Mashable)می نویسد: بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط لری روزن، پروفسور روانشناسی در دانشگاه دولتی کالیفرنیا، انجام شده است، استفاده بیش از حد از فیسبوک میتواند به بروز یک چنین نارساییهای روانی در میان نوجوانان منجر شود.
این تحقیقات براساس نظرسنجی و آمارگیری از بین هزار نوجوان خانوادههای شهرنشین و بررسی رفتار سیصد نوجوان به هنگام مطالعه و انجام تکالیف درسی صورت گرفته است.
چند مورد از پیامدهای استفاده از فیسبوک برای نوجوانان که در این تحقیقات به آن اشاره شده عبارتاند از:
- بروز و تقویت حس خودپرستی در میان نوجوانانی که به طور مرتب از فیسبوک استفاده میکنند.
- بروز نارساییهای روانی دیگر از جمله رفتارهای ضد اجتماعی، هیجان شدید و پرخاشگری در میان نوجوانانی که بسیار زیاد از فیسبوک استفاده میکنند.
- در مورد نوجوانانی که بیش از حد و به شکل اعتیاد از فیسبوک و سایر شبکهها و نرمافزارهای کامپیوتری مثل بازیهای ویدئویی استفاده میکنند، علاوه برغیبت از مدرسه و افت تحصیلی، عوارضی نظیر درد در ناحیه شکم، مشکل خواب، افسردگی و اضطراب بروز میکند.
یکی از نکات جالب در تحقیقات پروفسور روزن نکتهای است که به آن «حس همبستگی مجازی» نام داده است.
به گفته پروفسور روزن، نوجوانان از طریق فیسبوک با دوستان خود که غمگین یا پریشان هستند مهربانی کرده و عاطفه نشان دهند و این در دنیای مجازی رخ میدهد.
چند مطلب مهم درباره فيس بوك
=======================================
**ردگيري كاربران حتي پس ازخروج از فیسبوک**
کاربرانی که عضو سایت فیس بوک هستند باید بدانند که حتی بعد از خروج از این سایت هم ردگیری شده و اعمالشان در فضای مجازی تحت نظر قرار می گیرد.
به گزارش فارس به نقل از زد دی نت، فیس بوک از همان ابتدای راه اندازی توجهی به لزوم حفظ حریم شخصی کاربران نداشته و همیشه در تلاش بوده با جمع آوری اطلاعات مربوط به نحوه استفاده کاربرانش از این سایت به کسب درآمد بپردازد و اطلاعات ارزشمند مربوط به عادات کاربری افراد را جمع آوری و به تناسب مورد استفاده و بهره برداری قرار دهد.
نیک کوبریلوویچ یکی از هکرهای شناخته شده روس بعد از مدتها آزمایش و بررسی فیس بوک به این نتیجه رسیده که کوکیهای ردگیری مربوط به سایت فیس بوک حتی بعد از خروج کاربران از این سایت فعال باقی مانده و پاک نمی شوند.
وظیفه این کوکی ها ردگیری اقدامات کاربر در فضای مجازی است.
بر اساس یافته های این هکر تا زمانی که اطلاعات کاربری فرد در این کوکی ها موجود باشد و کاربر آنها را پاک نکند، فیس بوک می تواند به ردگیری و جاسوسی از افراد ادامه دهد و این مساله ای است که حتی بسیاری از متخصصان امنیتی و کاربران حرفه ای رایانه ها هم از آن اطلاع ندارند.
هکر یاد شده اطلاعات دقیق تری در این زمینه را در وبلاگ خود منتشر کرده است. تاکنون فیس بوک و مدیران آن بارها از سوی کاربران و سازمان های مدافع حقوق مدنی افراد و حتی دولت ها به علت نقض حریم شخصی تحت تعقیب و پیگرد قضایی قرار گرفته است.
[تصویر: 873_831.jpg]
**مراقب چهره یابی فیس بوک باشید**
مقامات آلمانی به مدیران فیس بوك در مورد قابلیت شناسایی كاربران از طریق چهره آنها هشدار داده و از آنها خواسته اند هر چه سریعتر این سرویس را غیرفعال كند.
برنا: فیس بوك بتازگی به كاربران خود امكان داده برای ورود به این سایت از سرویس شناسایی چهره فیس بوك استفاده كنند، اما تخصصان نگرانند كه این قابلیت به ابزار جدیدی برای نقض حریم شخصی كاربران مبدل شود و فیس بوك از تصاویر جمع آوری شده كاربران خود برای تجارت و كسب درآمد استفاده كرده و آنها را در اختیار اشخاص و گروه های ثالث قرار دهد.
جان كاسپر كمیسیونر حفاظت از اطلاعات آلمان نگران است كه كاربران آلمانی این بار از این طریق قربانی سیاست های فیس بوك شوند.
وی در نامه ای به فیس بوك از اینكه این سایت از این طریق بزرگترین پایگاه داده از چهره های كاربران اینترنت را جمع آوری كند اظهار نگرانی كرده است.
بنا برگزارش فارس بر اساس اطلاعات موجود فیس بوك از طریق این سرویس تاكنون بیش از ۷۵ میلیارد عكس در حالت های مختلف از كاربرانش جمع آوری كرده و بیش از ۴۵۰ میلیون نفر از این طریق در فیس بوك برچسب خورده اند.
فیس بوك برنامه های خود در این زمینه را از سپتامبر گذشته آغاز كرد و فعال بودن این قابلیت به طور پیش فرض برای كاربران از جمله دیگر نگرانی های جدی در این زمینه است.
[تصویر: 873_831.jpg]
**هشدار دربارهي دکمهي 'لايک' فيسبوک**
مقامهاي ذيربط در ايالت اشلسويگ-هولشتاين آلمان به سازمانهاي دولتي اين ايالت دستور دادهاند که صفحات خود در شبکه اجتماعي فيس بوک را تعطيل و دکمه "لايک" آن را نيز از وب سايتهايشان حذف کنند.
به گزارش ايسنا به گفته اين مقامها، فيس بوک با جمعآوري اطلاعات کاربران از اين طريق، قوانين اتحاديه اروپا و آلمان را نقض ميکند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش ميدهد که شرکت فيس بوک اتهام وارده از سوي مقامهاي ايالتي در آلمان را بي اساس دانستهاند.
دکمه "لايک" يکي از پر طرفدارترين قابليتهاي فيس بوک است که به کاربران اجازه اشتراک در صفحات مورد علاقه خود و دريافت اطلاعات منتشر شده در آن را ميدهد.
فيس بوک در آوريل سال 2010 ميلادي از دکمه "لايک" پردهبرداري کرد اما به گفته مقامهاي ايالت مذکور، اطلاعات افرادي که وارد سايت فيس بوک ميشوند يا برروي دکمه يک صفحه فيس بوکي که در وب سايت خاصي نصب شده است کليک مي کنند، توسط فيس بوک در کامپيوترهاي اين شرکت در آمريکا ذخيره ميشود و اين کاربران براي دو سال به وسيله فيس بوک رديابي ميشود.
"مرکز مستقل حفاظت از حريم خصوصي" ايالت اشلسويگ-هولشتاين طي بيانيهاي اعلام کرد سازمانهاي دولت ايالتي که از فيس بوک خارج نشوند و دکمه آن را از سايتهاي خود حذف نکنند، جريمه نقدي خواهند شد.
دولت آلمان طي سالهاي گذشته با چند شرکت اينترنتي از جمله گوگل درباره حفاظت از اطلاعات مربوط به حريم خصوصي کاربران برخوردهايي داشته است. قوانين آلمان در خصوص حريم خصوصي کاربران در اينترنت سختگيرانه ارزيابي ميشود.
بسياري از اشخاص معروف، شرکتهاي رسانهيي، گروههاي غيرانتفاعي و حتي دولتها براي انتقال پيامهاي خود، امروزه در فيس بوک صفحاتي افتتاح کردهاند و از آن براي انتقال پيام هاي خود و تعامل با مخاطبان استفاده ميکنند.
[تصویر: 873_831.jpg]
**قابلیت جدید فیسبوک به نفع هکرها **
به گزارش مشرق، فارس به نقل از کامپیوترورلد نوشت: هکرها با استفاده از این قابلیت می توانند فعالیت های مختلف هر کاربر را زیر نظر بگیرند و از این طریق اشخاص مورد نظر را شناسایی کرده و در فرصت مناسب برای سرقت اطلاعات شخصی آنها اقدام کنند.
کافی است آنها با ارسال لینک ها و بدافزارهای مخرب کلمه عبور کاربر مورد نظر را سرقت کنند و با استفاده از تکنیک های مهندسی اجتماعی به نمایه های دیگر افراد هم نفوذ کنند.
قابلیت تایم لاین خلاصه ای از مهم ترین فعالیت های گذشته کاربران را در یک صفحه در دسترس قرار می دهد. در حالی که مارک زاکربرگ موسس فیس بوک معتقد است تایم لاین داستان زندگی هر کس است، کارشناسان امنیتی می گویند این ابزار می تواند به سرویسی در خدمت هکرها مبدل شود تا به راحتی هر اطلاعاتی که دوست دارند را بدزدند.
این سرویس دسترسی به سوالات امنیتی در نظر گرفته شده توسط هر کاربر را هم ساده تر می کند و دسترسی هکرها به این اطلاعات حساس دست آنها را برای سرقت های گسترده تر باز خواهد گذاشت زیرا هکرها می توانند پاسخ سوالات امنیتی لازم برای هک را به طور آنلاین بیابند.
باید توجه داشت که سرقت این اطلاعات هزاران نفر از دوستان و آشنایان فرد هک شده را هم در معرض خطر قرار می دهد.
[تصویر: 873_831.jpg]
**هشداری در مورد تصاویر فيس بوکي **
به گزارش مشرق به نقل از انتخاب، در اين راستا پژوهشگران از 93 دانشجوي داوطلب عکس گرفتند و به کمک اين عکس ها و نرم افزاري که به صورت عمومي در دسترس همه قرار دارد، توانستند در مدت 3 ثانيه صاحب هر عکس را در شبکه هاي اجتماعي رهگيري کنند.
در ادامه با استفاده از اطلاعات و شرح حال موجود در پروفايل شخصي افراد توانستند پنج رقم اول شماره تأمين اجتماعي آنها را در 27 درصد موارد بدرستي حدس بزنند.
اين پژوهش در دانشگاه کارنگي ملون در پيتسبورگ آمريکا با استفاده از نرم افزار تشخيص چهره موسوم به «پيت پت» انجام شد. اين نرم افزار بتازگي از سوي گوگل خريداري شده است.
پژوهشگران، 93 عکسي که از چهره دانشجويان داوطلب گرفته بودند با 261 هزار و 262 عکسي که به صورت عمومي در پروفايل کاربران فيس بوک در دسترس است، مقايسه کردند.
نرم افزار «پيت پت» در کمتر از 3 ثانيه، 10 عکس را که بيشترين شباهت را با عکس اصلي داشتند، فهرست کرد. در بيش از 30 درصد موارد، عکس شخص مورد نظر در ميان سه عکس ابتداي فهرست قرار داشت.
به گفته مدير اين پژوهش در نتيجه گسترش و تکامل فناوري، اينک شاهد همگاني شدن فرايند نظارت و پايش هستيم.
محققان بر اين باورند که جامعه مجازي فيس بوک با داشتن افزون بر 750 ميليون عضو در سراسر دنيا رفته رفته به «سامانه شناسايي پايه» در عرصه جهاني تبديل مي شود
در گذشته تنها عکس هايي که در دسترس عموم بود عکس هاي دانش آموزي و دانشجويي و تصاوير مجرمان بود که البته دسترسي و جستجو در ميان آنها چندان راحت و بي دردسر نبود.
اکنون دزدان هويت مي توانند تنها با گشت و گذار در اينترنت و تماشاي عکس هاي افراد به هرآنچه نياز دارند، دست پيدا کنند.
بر پايه يافته هاي اين طرح مطالعاتي، هويت تقريباً يک سوم افرادي را که در محيط دانشگاه کارنگي ملون قدم مي زنند مي توان در مدت چند ثانيه از طريق ترکيب اطلاعات به دست آمده از شبکه هاي اجتماعي، پردازش ابري و نيز يک وب کم ارزان قيمت شناسايي کرد.
پژوهشگران در جريان اين طرح تنها با چهار بار آزمون و خطا توانستند به پنج رقم ابتدايي شماره تأمين اجتماعي افراد مورد نظر دست يابند که آن را مي توان گنجينه گرانقدري براي سارقان هويت به شمار آورد.
زنجيره اطلاعاتي که به تشخيص هويت افراد مي انجامد با مواردي بسيار ساده و نامشخص(مثلاً تصوير از چهره يک نفر) آغاز مي شود.
پاول اهم، استاد حقوق دانشگاه کلرادو پس از مطالعه يافته هاي اين پژوهش تأکيد مي کند، همه اين شواهد نشان مي دهد «باز شناسي» افراد بسيار ساد ه تر از آن چيزي است که تصور مي شود.
از سوي ديگر، سامانه نرم افزاري تشخيص چهره «پيت پت» به نبرد فناورانه ميان گوگل و فيس بوک دامن زده است. گوگل که پيش از اين شبکه اجتماعي اختصاصي خود را با نام «گوگل پلاس» رونمايي و راه اندازي کرده بود اينک آماده مي شود تا آن را به «پيت پت» مسلح کند. البته، فيس بوک نيز بي کار ننشسته و امکان جديدي را در اختيار کاربران گذاشته که به کمک آن مي توانند عکس هاي دوستان خود را شناسايي کنند.
بر پايه گزارش سازمان ملي فناوري و استاندارد آمريکا، نسبت تشخيص هاي نادرست چنين نرم افزارهايي از 79 درصد در سال 1993 ميلادي به رقم باورنکردني 0/29 درصد در سال گذشته ميلادي کاهش يافته است.
پيش از اين در جريان نشست «همه پديده هاي ديجيتال»، مدير گوگل از نگراني هاي خود درباره سلطه فيس بوک بر دنياي شبکه هاي اجتماعي سخن گفته و بيم هاي خود را اين گونه بيان کرده بود: فيس بوک اولين روش عمومي براي ابهام زدايي از مقوله «هويت» است. از منظر تاريخي، چنين خدمات بنيادي و مهمي در اينترنت تنها به يک شرکت اختصاص نداشته است. تصور مي کنم وجود راه حل هاي جايگزين در اين زمينه براي صنعت اينترنت بي فايده نخواهد بود.
از سويي، سخنگوي فيس بوک نيز به وال استريت گفته است، اگر کاربران نمي خواهند شناسايي شوند از بارگذاري عکس هايشان در شرح فيس بوکي خود(پروفايل) خودداري کنند.
|
|
شنبه 09 دی 1391 - 01:34 |
|